luftix logo
luftix logo

Alla artiklar

Frågor om installationen, förberedelser & våra installatörer

Läs mer om förberedelser inför installationen av din luft till luft värmepump, potentiella extra kostnader och nästa steg efter installationen. Information om förberedelser, kostnader och vad som följer efter att din värmepump installerats.

1. Förstå grunderna i installationen av en luft till luft värmepump.

Att installera en luft-luft värmepump kräver noggranna förberedelser och vissa specifika åtgärder. Här går vi igenom de grundläggande stegen i installationsprocessen, vad du som kund behöver förbereda, och vad installatören kommer att göra. Placering

2. Installationsprocessen steg för steg.

Hitta och beställ din värmepump:. Orderbekräftelse:. Kontakta oss:. Förbered installationsplatsen:. Installatörens ankomst:. Genomgång av arbetet:. Installationsprocessen:. Slutlig genomgång och betalning:. Uppföljning:. Support och garanti:. Genom a

3. Förberedelser inför installationen.

För att säkerställa en smidig och effektiv installation av din luft-luft värmepump är det viktigt att förbereda sig ordentligt. Här är de steg du behöver ta innan installatören kommer. Genom att noggrant följa dessa förberedelser kan du bidra till at

4. Vanliga misstag att undvika och hur man säkerställer en lyckad installation.

För att säkerställa en smidig och problemfri installation av din luft-luft värmepump är det viktigt att undvika vanliga misstag. Här är några tips för att undvika dessa misstag och säkerställa en lyckad installation. Bomkörning innebär att installatö

5. Installationstillbehör och arbetstillägg

När du installerar en luft-luft värmepump finns det flera tillbehör och arbetstillägg som kan behövas beroende på din specifika installation. Här är en översikt av de vanligaste tillbehören och tilläggstjänsterna som erbjuds av Luftix. Observera att

6. Vilka installatörer arbetar ni med?

Vi samarbetar med lokala installationsföretag runtom i Sverige som alla är kvalificerade och certifierade kyltekniker. Tillsammans med våra partners har vi Sveriges största nätverk av installatörer. När du som kund lägger en beställning genom luftix.

7. Hur säkerställer ni att era installatörer är av hög kvalitet?

Vi säkerställer att våra installatörer är av hög kvalitet genom att:. Certifiering och utbildning: Alla våra installatörer är certifierade och genomgår regelbunden utbildning för att hålla sig uppdaterade med de senaste teknikerna och branschstandard

8. Ringer installatören upp innan han kommer fram?

Ja, installatören ringer upp cirka 30 minuter innan han anländer till din bostad. Du får även en SMS-påminnelse dagen innan installationen för att säkerställa att du är förberedd och kan planera din tid därefter.

10. Hur gör jag om jag vill ändra installationsdatum?

11. Vad händer om jag missade installatören?

Om du missar installatören finns det några åtgärder och villkor att vara medveten om:. Om du missat vårt samtal:. Bomkörning och avgifter:. Kontakta oss:. Genom att följa dessa riktlinjer kan du undvika extra kostnader och säkerställa att installatio

12. Kan jag ändra mig angående vilka tillbehör jag vill ha efter jag checkat ut?

Ja, du kan ändra vilka tillbehör du vill ha efter att du har checkat ut. När vi kontaktar dig för att boka installationen kommer vi att ställa fler frågor om installationen och du kan då informera oss om eventuella ändringar du vill göra. Ja, du kan

13. Betalar jag för installationen separat?

Ja, du betalar för installationen separat. Vid utcheckning betalar du endast för värmepumpen. Kostnaden för installationen faktureras efter att installationen är slutförd och du är nöjd med arbetet.

14. Hur kan jag få hjälp efter installationen?

Ja! Om något är fel kan du kontrollera om du omfattas av garantin och sedan skicka in en felanmälan. Om du behöver service på din luft-luft värmepump arbetar vi på ett sätt för dig att boka service direkt via oss. Denna service kommer att vara tillgä

El installation

Hej. Efter att du beställt en luftvärmepump genom luftix.se bokar vi  en el-installation åt dig genom vårt partnernätverk. Våra partner är erfarna och certifierade elektriker, men för att kunna utföra sitt arbete hemma hos dig så effektivt som möjlig

För dig som inte bor på fastlandet

Montören behöver sin servicebil för att transportera de verktyg och material som krävs för att utföra arbete. Om besöksadressen inte är på fastlandet finns det risk att uppdraget inte kan genomföras. Tidsbokning av uppdrag på adresser som inte är på

När kommer installatören

Våra montörer besöker dig antingen på förmiddagen mellan klockan 08-12 eller på eftermiddagen mellan klockan 12-18. Vi kommer inte kunna precisera eller lova en närmare tid eftersom montören besöker flera kunder per dag och vi kan inte på förhand vet

Jag vill använda ROT-avdrag för installationen, hur gör jag det?

Vi hanterar allt som rör ROT-avdraget för dig. ROT-avdraget gäller endast för arbetskostnaden och inte för själva hårdvaran. För att kunna utnyttja ROT-avdraget behöver vi ditt personnummer.